Sura 2:256 säger att “det ska inte finnas något tvång i religionen”. Men i sura 9:29 ser vi det motsatta:
“Kämpa mot dem som inte tror på Allah, inte heller på den Yttersta dagen, inte heller förbjuder vad Allah och Hans Sändebud har förbjudit, inte heller följer sanningens religion – bland dem som tog emot Skriften – tills de betalar den skatt som ska betalas, villigt eller ovilligt.”
Handlar denna vers om självförsvar? Nej, tafsir Ibn Kathir säger att “denna ärade vers uppenbarades med order att kämpa mot Bokens folk, efter att hedningarna besegrats”. Bokens folk var judar och kristna, som inte utgjorde något hot mot Muhammad. Ungefär vid samma tidpunkt som sura 9 uppenbarades för Muhammad, sade Abu Bakr (Muhammads rådgivare och svärfar) följande:
“Han svarade: ‘Du (Sarjis) bad mig om det bästa rådet jag kunde ge dig, och jag ska berätta det för dig. Gud sände Muhammad med denna religion och han kämpade för den tills människorna accepterade den frivilligt eller med våld.'” (1)
Som sagt, dessa ord uttalades vid ungefär samma tidpunkt som sura 9 uppenbarades. Eftersom människorna, enligt Abu Bakr, fick acceptera islam “frivilligt eller med våld”, då är det ingen tvekan om att sura 9:29 också handlar om samma sak. Annars motsäger Muhammad sig själv. Och detta är i linje med hans kallelse från Allah, omnämnt i den mest trovärdiga hadithen Sahih al-Bukhari:
”Berättat av Ibn ’Umar: Allahs apostel sade: ’Jag har beordrats (av Allah) att strida mot folken tills de vittnar om att ingen har rätt att tillbes utom Allah och att Muhammad är Allahs apostel.’” (2)
Muslimer kan inte uppfylla detta uppdrag utan att tvinga sin religion på andra. Så de som säger att islam är en fredens religion är antingen okunniga eller lögnare. Ja, detta är en av flera motsägelser i Koranen. Men hur löser man denna motsägelse inom (radikal) islam? Man tillämpar något som kallas ‘upphävande’, vilket innebär att Allah har ersatt en vers med en annan:
“Vi ogiltigförklarar aldrig en vers, och vi låter den inte glömmas bort, såvida vi inte frambringar en som är bättre än den, eller som liknar den. Vet du inte att Allah är kapabel till allt?” (2:106)
Islamforskaren Robert Spencer säger följande i sin kommentar “The Critical Quran”:
“Läran om upphävande är grunden för den utbredda islamiska förståelsen att Koranens våldsamma verser har företräde framför de mer fredliga verser som uppenbarats tidigare, eftersom de kommer senare under Muhammeds livstid.” (3)
Med hjälp av principen ‘upphävande’ kan alltså muslimer komma undan med motsägelser i Koranen. Men likväl försvinner inte det grundläggande problemet. Om Allah hade för avsikt att upphäva vissa verser i Koranen, varför tog han inte bort dem innan Koranen blev färdigställd? Nej, det är uppenbart att sura 2:106 är Muhammads sätt att ta itu med motsägelser mellan hans så kallade uppenbarelser.
(1) Ibn Ishaq (d. 768). The Life of Muhammad, s. 668-669.
(2) Sahih al-Bukhari. Volume 1, Book 2, Number 24.
(3) Spencer, Robert. The Critical Qur’an (sura 2:106).