Sura 1:1-4

Koranen börjar med att ge Allah attributet ‘den Mest Barmhärtige’, vilket också är ett av Allahs 99 namn:

”I Allahs namn, den Nådige, den Barmhärtige. Prisad vare Allah, världarnas Herre. Den Nådigaste, den Mest Barmhärtige. Herre över Domens dag.” (1:1-4)

Det betyder att han är mer barmhärtig än någon människa någonsin har varit, vilket också framgår av sura 12:64: ”Han är den barmhärtigaste av de barmhärtiga.” Men här kommer motsägelsen. Vad händer med dem som hamnar i helvetet?

”De som förkastar Våra uppenbarelser – dem skall Vi bränna i Eld. Varje gång deras skinn förbränns, ersätter Vi dem med andra skinn, så att de skall uppleva lidandet.” (4:56)

Enligt Koranen är Allah fullt aktiv i helvetet. Inte bara bränner han syndarna i eld, utan varje gång deras skinn har förbränts, ersätter han dem med andra skinn, så att de får uppleva lidandet för evigt. Ärligt talat, är denna typ av tortyr ett verk av en ytterst barmhärtig gud, eller är det ett verk av en psykopat? Jag menar, om Allah är mer barmhärtig än någon människa som någonsin existerat, skulle det inte vara mer barmhärtigt att utplåna syndarna istället för att tortera dem i miljarders och åter miljarders år? Om vi ska vara ärliga är det bara en psykopat som är kapabel att göra det sura 4:56 talar om. Så är Allah ‘den Mest Barmhärtige’ eller är han en psykopat? Han kan inte vara bådadera.

Utöver detta säger sura 40:20 att ”Allah dömer med rättvisa”. Men hur många människor genom historien förtjänar att bli torterade på det sätt som beskrivs i sura 4:56, i miljarders och åter miljarders år? Ingen! Därför är detta ytterligare en motsägelse i Koranen. Allah kan inte vara ‘den Mest Barmhärtige’ om han torterar människor på ett sätt de inte förtjänar.

4 thoughts on “Sura 1:1-4

  1. Det stämmer att Allah är den Mest Barmhärtige, källan till all Barmhärtighet som vi kan skåda på jorden.

    Bestraffning skall ses i perspektiv. Att bestraffa dem som plågar andra, är också Barmhärtighet.

    Guds straff är inte likt det som i Bibeln beskrivs som evigt, i islam begränsat och syftar enbart till att reformera syndarna. Efter en tid kommer alla människor lämna helvetet och inträda i Paradiset.

    Det är ju snarare Bibelns Gud som är obarmhärtig som straffar människors begränsade synder i all evighet.

    När det gäller versen om smältande skinn skall den förstås på följande vis:
    Människans skinn innehåller alla känslenerver som förmedlar signaler till hjärnan. I nästa liv kommer vi inte ha fysiska kroppar enligt Koranen, utan kroppar av ljus eller mörker i en form vi ej känner till. Straffet kommer vara sådant att det blir långvarigt och smärtsamt. Det kommer vara i proportion till syndarnas synder (ej obegränsat likt nämns i Bibeln).

    Brinnande skinn är alltså en metafor. Guds fulländnade attribut i Koran en säger tydligt att Han kommer behandla varje själ enligt dess gärningar och inställning i livet.

    Helvetets pinor i Koranen nämns i metaforer.

  2. Att tiden i helvetet skulle vara begränsat för syndarna stämmer inte med Koranen. Det står på flera ställen att de skall plågas i evighet:

    “As for the sinners, they will be in the torment of Hell forever.” (43:74)

    Att plågan i helvetet skall förstås metaforiskt stämmer inte heller med Koranen. Den plåga syndarna skall drabbas av beskrivs alltför detaljerat för att det skall handla om bildspråk:

    ”Those with light scales will have lost their souls, remaining in Hell forever. The Flames will scorch their faces, disfiguring them beyond recognition.” (23:103-104)

    Du verkar representera en väldigt liberal form av islam, långt ifrån den islam Muhammad grundade på 600-talet.

  3. Följande verser i Koranen förklarar helvetet vara begränsat, till skillnad från helvetet:

    När det gäller de, som kommer att visa sig vara olyckliga, skall de vara i elden, i vilken det kommer att bli ett suckande och snyftande för dem,
    och de kommer att förbli däri så länge som himlarna och jorden förblir, utom det som din Herre kan vilja. Din Herre genomför förvisso vad Han behagar.
    Men när det gäller de som visar sig vara lyckliga, skall de vara i himlen, och de skall förbli däri så länge som himlarna och jorden förblir, om icke din Herre vill annorlunda, en gåva som icke kommer att tas ifrån dem. (https://readquran.app/11:107)

    Här står tydligt att helvetet kommer pågå tills Gud önskar, medan paradiset är en evig gåva.

    De verser du refererar till använder det arabiska ordet “Khulood” vilket förvisso benämner en lång tid men ej oändlighet. Översättningen “evig” används för att plågsamma tillstånd (som t ex sjukdom) kan kännas långa på grund av smärtan.

    Livet hädanefter beskrivs enbart metaforsikt i Koranen. Läs följande vers:
    Och ingen själ vet vilken ögonfröjd som hålls gömd för dem som belöning för deras goda gärningar. – https://readquran.app/32:18

    Av detta framgåpr tydligt att trots alla beskrivningar i Koranen om livet härefter vilket Bibeln saknar), så vet ingen vad som väntar. Alltså är de metaforiska.

    Vi Ahmadiyyamsulimer företräder den sanna, ursprungliga läran av Islam såsom den företräddes av den Helige Profeten Muhammad (frid vare med honom).

  4. Du: “De verser du refererar till använder det arabiska ordet “Khulood” vilket förvisso benämner en lång tid men ej oändlighet.”

    Då finns det inte heller ett helvete i Bibeln. Det finns nämligen inget ord i varken hebreiskan eller grekiskan som bokstavligen betyder ‘evig’ eller ‘evigt’. De ord som används syftar på en tid som är odefinierbar, och bestäms utifrån kontexten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *